Your home’s world away, MLZ art dep, Trieste, Italy, 30.09.2023
curators: Goschka Gawlik | Arkadiusz Półtorak
artists: Tania Candiani, Nikolaus Gansterer, Caterina Gobbi, Suzanne Treiester, Marcin Zawicki
Kazimierz Ostrowski Award, Wielka Zbrojownia, Gdańsk, 2.10-18.10.2023
Kapituła Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego przyznała Nagrodę za 2023 rok MARCINOWI ZAWICKIEMU za zaskakujące mamienie oka wywołujące radość widza, za twórczą i nieideologiczną refleksję nad historią malarstwa, za różnorodną skalę obrazów prowokującą zarówno do intymnego kontaktu, jak i do wzniosłych uczuć, za powagę w podejściu do warsztatu i lekkość w podejmowaniu różnorodnych tematów, za fascynujące oscylowanie między mediami i podnoszące na duchu przekonanie, że malarstwo nie zostanie wyparte przez kolorowe drukarki 3 D.
exhibition curated by Barłomiej Błażejowski
Gdańsk Theatre Award 2022, Gdańsk, 2023
Main theatre Awarg of municipality of Gdańsk for theatre events for scenography for Change Yourself!, spectacle in Miniatura theatre
W Starej Aptece, scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku, 27 marca odbyła się doroczna uroczystość z okazji święta wszystkich ludzi teatru. Nagrody wybitnym artystom i artystkom wręczyli Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego i Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Z radością informujemy, że Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska za 2022 rok otrzymał m.in. wykładowca Wydziału Malarstwa, prof. ASP dr hab. Marcin Zawicki! Artysta został doceniony za scenografię do spektaklu „Zmień się” w reżyserii Edyty Janusz-Ehrlich w Miejskim Teatrze Miniatura.
Nagrodą Teatralną zostali wyróżnieni również prof. dr hab. Leszek Skrla – za rolę męską w spektaklu operowym „Król Roger”, w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz Katarzyna Szyngiera – za reżyserię spektaklu „1989”, koprodukcja Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
article<<<
Bloop, site-specific instalation in Montownia, Gdańsk
curator: Aneta Szyłak
technical and technological coordination: Daniel Sobański
Zawicki’s installation is site-specific, i.e. created especially for this place and inspired by it. In his interpretation, the submarine assembly plant is inhabited not only by technical matter, but also possibly by other natural matter. Let’s imagine a mysterious creature from the depths of the sea. Maybe it’s a cephalopod, because tentacles emerge from the grates on the ceiling, maybe it’s a mammal with an unusual structure, or maybe it’s a creature that we don’t know yet and that is yet to come. The surface of this creature is shiny and opalescent. Mmaybe nature did it, maybe deposits of plastic in the oceans.
Having been fascinated by the shipyard for years, we may not have thought what creatures encountered ships and submarines that were built here. The artificially created artistic form is not complete, but strangely familiar. We can interpret it in various ways: associate it with the legend of a sea monster, a contemporary story about an endangered planet for which we are responsible and on which our survival depends.
The title of the work Bloop refers to the name of loud sound recorded in 1997 in the waters of the Pacific, recorded by numerous sensors. The source of this sound has not been definitively defined, but some measurements indicated an object at least 75 meters long, which is many times larger than the largest ocean creatures known to man.
Aneta Szyłak